Mitt liv som PINGVIN

Katarina Mazetti! Hon skriver verkligen romaner om jag med glädje kan rekommendera till låntagarna på biblioteket. De senaste veckorna har jag läst hennes historiska roman Blandat blod, som utspelar sig i vikingatidens Blekinge, och den klimatångestinspirerade pärlan
Mitt liv som PINGVIN.

Det finns många fantastiska personer i denna lilla roman på 224 sidor. I centrum för handlingen står Wilma, 32 år, 'en pojkaktig optimist med underbett' som på en kryssning till Antarktis möter Tomas, som bestämt sig för att ta livet av sig bland isbergen. Med på resan är också världsresenären Alba som utforskar likheter mellan människor och djur i sin bok "Om oarternas uppkomst".

Ett utdrag ur boken:
"Men klimathotet har en positiv sida! Kanske är det mysigare att bo i en flock och hjälpas åt och spara resurser än att bre ut sig i sitt eget majestät? Hälften av oss lever ensamma nu! Vi sitter frmför var in teve och kollar på tretti kanaler och sen chattar vi lite med folk vi aldrig har träffat. På sin höjd har vi parmiddagar, ungdomsgängen får frysa i gathörnen..."
Tomas stönade. "Wilma mitt blomsterbarn, du är född tretti år för sent! Det ska vara du som kan inbilla dig att klimathotet kommer attleda till att vi alla går tillbaka till ett lyckligt urtillstånd där vi tumlar om i gräset och går hand i hand till hemslöjden, festar på självplockade smultron och spelar svartepetter och fia med knuff på lördagskvällarna i kollektivet! Varför tror du hippisarna dog ut?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0